środa, 23 maja 2018

Krótki spacer po Raciborzu

Krótki, bo planów na zwiedzanie Polski było mnóstwo. Dużo zdjęć Raciborza zamieściłam 2 lata temu. Byłam wtedy w Polsce z Wnuczką. Miałyśmy dużo czasu i oblatałyśmy Racibórz wzdłuż i w szerz. Oto LINK do mojej fotorelacji z tamtego pobytu w Raciborzu. Tym razem przespacerowaliśmy się tylko po centrum miasta. Po Rynku, Zamku Piastowskim i oczywiście koło Matki Polki. Sentyment nakazywał mi tam Córkę z Rodzinką zaciągnąć. Dlaczego? Ano dlatego, że kiedy byłam z Córką w ciąży, byłam tu z moją Mamą dzień po odsłonięciu tegoż pomnika.  




To archiwalne zdjęcie z lewej nazwałam wtedy: "Trzy Matki. Matka Polka,  moja Matka 
i przyszła Matka".   


Córka, kiedy jej to opowiadałam, pognała z mężem i ze swoją trójeczką obok Matki Polki 
(pomnik stoi po prawej stronie między trawnikami), śmiejąc się ze mnie i z moich sentymentów.   


O, tak właśnie wygląda pomnik z jej perspektywy. Widać że Matka Polka nic się nie 
zmieniła. Nas zaś lata "posunęły do przodu" bardzo. ;)  


Rynek. Wypiękniał... ? Trochę się tutaj pokręciliśmy.


Chwila wytchnienia... Zaraz pędzimy z wizytą do najstarszej Matki, czyli mojej Mamy, 
Babci i Prababci.  



Jak na mój gust, trochę za dużo różnych budek naustawiali w Rynku.  



Zamek Piastowski wyremontowano wreszcie w całości. Pięknie tu.  


Chcieliśmy w tutejszej Restauracji Zamkowej coś zjeść, ale jakaś awaria była w kuchni,
 i psinco zjedliśmy. 




Na obrzeżach miasta spodobało mi się to ogromne, oryginalne przywitanie dzieci w nowym 
roku szkolnym od jakieś Krysi S. Ciekawe kto to jest ta Krysia? Może ją znam?  


Zdjęcie zrobione dzień po odsłonięciu pomnika. 


Pomnik Matki Polki (wys. 6,7 m) odsłonięty został 14 lipca 1973 r. Stoi nad Odrą na Placu Mostowym. Zaprojektowany został przez Jana Borowczaka. Pomnik przedstawia sylwetkę wyprostowanej i patrzącej przed siebie kobiety ze splecionymi nad głową rękami i dzieckiem na prawym ramieniu. Poświęcony jest śląskim matkom wychowanym w duchu polskiego patriotyzmu i wychowującym również w duchu polskiego patriotyzmu swoje dzieci.  

HKCz
23.10.2016